تبلیغات
انجمن کنترل کیفیت ویژگی های حسی کالا - واژگان و اصطلاحات ضروری در ارزیابی حسی - قسمت نهم
 
انجمن کنترل کیفیت ویژگی های حسی کالا
در نظر سنجی های ماهانۀ این وبلاگ شرکت کنید !
درباره وبلاگ


Sensory Evaluation
and Quality Control
Phone:09177117925
09174567925

مدیر وبلاگ : علی رضا بدل توانا
نظرسنجی
به نظر شما نقش مرحله ارزیابی حسی در کنترل کیفیت کالا تا چه حد است؟








...ادامه مطلب از قسمت هشتم

.

4-4-2-رده بندی (Ranking) (اسم)

روشی است که  «ترتیب» دو یا چند نمونۀ ارائه شده در یک زمان، بر حسب شدت یا درجه ویژگی‌های تعیین شده، مشخص ‌می‌شود.

5-4-2- طبقه بندی (Classification) (اسم)

روش دسته بندی در گروه‌هاست.

6-4-2- درجه بندی یا امتیاز بندی (rating) (اسم)

روش اندازه گیری بر اساس یک مقیاس ترتیبی (ordinal scale) است، که اندازه هر ادراک حسی در مقایسه با یکی از گروه‌های ممکن در مقیاس ترتیبی، مشخص ‌می‌شود.

7-4-2- امتیاز دهی (Scoring) (اسم)

روش ارزیابی یک فرآورده (یا ویژگی‌های یک فرآورده)، از طریق اختصاص اعدادی که رابطه ریاضیاتی خاصی با محصول یا ویژگی‌های تحت ارزیابی دارند.

8-4-2- غربال گری (Screening) (اسم)

فرآیند انتخاب مقدماتی است.

9-4-2- مطابقت دادن یا جور کردن (Matching) (اسم)

فرآیند تجربی برابری یا ارتباط دادن محرک‌هاست، که معمولا برای تعیین میزان مشابهت بین یک یا چند نمونه مجهول با نمونه شاهد، انجام شود.

10-4-2- تخمین بزرگی (Magnitude estimation) (اسم)

فرآیند تعیین ارزش برای شدت یک ویژگی است، به طریقی که نسبت بین ارزش‌های تعیین شده، برابر با نسبت بین مقادیر ادراک شده است.

11-4-2- ارزیابی مستقل (Independent assessment) (اسم)

ارزیابی یک یا چند محرک بدون مقایسه مستقیم است.

12-4-2- داوری مطلق (Absolute judgement) (اسم)

ارزیابی یک تحریک ایجاد شده بدون مقایسه مستقیم است. (ارائه انفرادی)

13-4-2- ارزیابی مقایسه ای (Comparative assessment) (اسم)

منظور مقایسه کردن محرک‌های ارائه شده در یک زمان است.

14-4-2- روش رقیق کردن (Dilution method) (اسم)

روشی است که در آن غلظت نمونه‌ها به طور متوالی کم شده و نمونه‌ها بطور سریالی مورد آزمون قرار ‌می‌گیرند.

15-4-2- روش روان تنی (Psychophysical method) (اسم)

فرآیندی است که ارتباط بین محرک‌های فیزیکی قابل اندازه گیری و پاسخ‌های حسی داده شده به آنها را مورد بررسی قرار ‌می‌دهد.

16-4-2- آزمون تمایز یا افتراقی (Discrimination test) (اسم)

به روش‌هایی گفته ‌می‌شود که در آن‌ها به منظور تعیین تفاوت‌های قابل درک بین نمونه‌ها مقایسه صورت ‌می‌گیرد.

مثال‌ها: آزمون مثلثی یا سه وجهی (طبق بند 2-4-18)، آزمون دُتریو یا دو از سه (طبق بند 2-4-19) و آزمون مقایسه جفتی (طبق بند 2-4-17).

17-4-2- آزمون مقایسه جفتی (Paired comparision test) (اسم)

روشی است که نمونه‌ها به صورت جفت جفت ارائه ‌می‌شوند تا بر مبنای معیارهای مشخص مورد مقایسه قرار گیرند.

18-4-2- آزمون مثلثی یا سه وجهی (Triangle test) (اسم)

یک روش افتراقی است که سه نمونۀ نشانه گذاری شده با هم ارائه ‌می‌شوند، دو تای آن‌ها مشابه اند و از ارزیاب درخواست ‌می‌شود تا نمونه ای را که به عنوان مغایر درک کرده است، مشخص کند.

19-4-2- آزمون دوتریو یا دو از سه (Duo-trio test) (اسم)

یک روش افتراقی است که در آن یک سری سه تایی از نمونه‌‌های ارائه ‌می‌شود که یکی از آن‌ها با عنوان «نمونه مرجع» نشانه گذاری شده است، از ارزیاب درخواست ‌می‌گردد تا مشخص نماید که کدام یک از دو نمونه دیگر با نمونه مرجع مشابه و کدام یک غیر مشابه ‌می‌باشد.

20-4-2- آزمون دو از پنج ("Two-out-of-five" test) (اسم)

یک روش افتراقی است که پنج نمونه نشانه گذاری شده هم زمان ارائه ‌می‌شوند، دو تای آن‌ها از یک نوع و سه تای دیگر از یک نوع دیگر ‌می‌باشند، از ارزیاب درخواست ‌می‌شود تا آن‌ها در دو دسته دوتایی و سه تایی (بر اساس شباهتی که درک کرده است)، دسته بندی کند.

21-4-2- آزمون "الف" و "غیر الف" ("A" or "not A" test) (اسم)

یک روش افتراقی است که در آن ابتدا به ارزیاب آموزش لازم داده ‌می‌شود تا نمونه" الف" را بشناسد. سپس یک سری از نمونه‌ها که ‌می‌تواند شامل نوع "الف" و "غیر الف" باشد به او ارائه نموده و از او درخواست ‌می‌شود تا تعیین کند که کدام یک مشابه" الف "و کدامیک "غیر الف" است.

22-4-2- ارزیابی یا تحلیل توصیفی (Descriptive analysis) (اسم)

روش‌های آزمونی هستند که در آن‌ها مشخصات حسی محرک‌ها به وسیله یک گروه از ارزیاب‌های با تجربه توصیف شده، و یا به صورت کمی ‌ارزیابی ‌می‌شوند.

23-4-2- فهرست یا نیم رخ حسی کیفی (Qualitative sensory profile) (اسم)

شرح ویژگیهای حسی یک نمونه، بدون ذکر مقادیر مربوط به شدت هر یک از ویژگی‌هاست.

24-4-2- فهرست یا نیم رخ حسی کمی ‌(Quantitative sensory profile) (اسم)

شرح ویژگی‌های حسی یک نمونه، با ذکر مقادیر مربوط به شدت هر یک از ویژگی‌هاست.

25-4-2- فهرست یا نیم رخ حسی (Sensory profile) (اسم)

شرح خصوصیت‌های حسی یک نمونه، با در نظر گرفتن ترتیب دریافت ویژگی‌های حسی آن و همچنین تعیین مقدار شدت برای هر یک از ویژگی‌های حسی.

یادآوری: یک اصطلاح ژنریک یا «نوعی» برای هر نیم رخ، با یا بدون در نظر گرفتن نام تجاری (trademark) و همچنین بصورت جزئی یا کامل(full or partial).


... ادامه مطلب در قسمت دهم





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


ابزارها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
 
 
 

پیچک